Informatii utile calatorii
INFORMATII UTILE INAINTE DE CALATORIE:
- Va rugam sa va asigurati ca documentele de calatorie, cartea de identitate sau pasaportul, nu prezinta urme de deterioare a elementelor de siguranta si sunt valabile minim 3 luni de la data terminarii calatoriei pentru destinatii din Uniunea Europeana si minim 6 luni de la data terminarii calatoriei pentru celelalte destinatii din afara Uniunii Europene.
- Tarile care permit intrarea pe baza cartii de identitate sunt: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria. Pentru toate celelalte tari este NECESAR PASAPORTUL. Mai multe detalii gasiti pe site-ul Politiei de Frontiera: www.politiadefrontiera.ro
- In cazul persoanelor casatorite recent, nu se accepta Cartea de Identitate anulata (perforata) de autoritati in vederea emiterii unei noi CI
- Copiii care nu au implinit 14 ani si nu au carte de identitate sau nu poseda pasaport, vor trebui inscrisi pe pasaportul unuia dintre parinti. In acest caz, parintii care au copiii trecuti in pasaportul lor, vor calatori obligatoriu cu Pasaportul. Minorii trebuie sa calatoreasca cu cel putin un adult insotitor, sa aiba asupra lor acordul ambilor parinti (sau al parintelui care nu-l insoteste), legalizat la notariat. Adultul care-l insoteste, in cazul in care acesta nu este unul dintre parinti, trebuie sa aiba cazier judiciar pe care s ail prezinte la frontier.
- Agentia organizatoare (Tour Operatorul) nu are nici o raspundere in situatia in care autoritatile de frontiera nu permit accesul turistului pe teritoriul statului respectiv. De asemenea, nu are nici o responsabilitate daca turistului nu i se permite parasirea teritoriului unei tari de catre autoritatile de frontiera din statul respectiv. In aceste cazuri, turistului nu i se mai restituie contravalorea excursiei.
Asigurari
Asigurarea medicala privata pentru calatorii in strainatate nu pot fi inlocuita de Cardul European de Sanatate (CES). CES este valabil doar in Comunitatea Europeana si Elvetia si poate fi folosit doar daca posesorul sau se adreseaza unui furnizor de servicii medicale acoperit de sistemul de asigurari sociale potrivit legii din statul gazda. O asigurare medicala acopera inclusiv cheltuielile medicale realizate in sistemul privat si poate fi valabila in oricare stat al lumii. Asigurarea medicala poate fi incheiata in orice moment de la semnarea contractului turistic pana la data inceperii calatoriei si este valabila pe perioada inscrisa in asigurare. Asigurarea storno (a riscului de anulare a calatoriei) este facultativa, dar este recomandata de agentie. Prin incheierea acesteia, beneficiarul isi poate recupera suma achitata pentru serviciile turistice achitate agentiei in cazul in care este nevoit sa anuleze calatoria si motivele anularii se incadreaza in cele prevazute de asigurare. Asigurarea storno se poate incheia numai odata cu semnarea contractului turistic si este valabila incepand cu ora 24:00 a datei la care a fost incheiata, pana la data si ora de inceput a calatoriei, conform contractului. Pentru a primi eventualele despagubiri solicitate, pentru ambele tipuri de asigurari, turistul va trebui sa prezinte acte doveditoare (detaliate in conditiile de asigurare specifice fiecarui tip de asigurare si comunicate de catre agentul de turism la momentul incheierii unei asigurari) Ambele tipuri de asigurare se pot incheia in agentie, odata cu semnarea contractului turistic.
Bagaje
In cazul calatoriei cu avionul, limita maxima admisa pentru bagaje este in general de 15-20 kg/persoana (functie de compania aeriana). De asemenea, fiecare persoana are dreptul la un bagaj de mana, care nu trebuie sa depaseasca 5 kg si ale carui dimensiuni trebuie sa se inscrie intr-un tipar prestabilit. Copiii sub 2 ani nu au dreptul la bagaj de cala. Pentru fiecare kilogram care depaseste limita maxima admisa de compania aeriana se va plati un supliment care difera de la o companie la alta. Conform noilor reglementari, este restrictionata cantitatea de lichide ce poate fi transportata in bagajul de mana (acestea trebuie sa fie in recipiente care sa nu depaseasca 100 ml, toate recipientele – maxim 1 l – trebuie puse intr-o punga de plastic transparenta si prezentate separat la control). Pierderea sau deteriorarea bagajului trebuie anuntata imediat dupa aterizare la biroul de bagaje al aeroportului. In cazul calatoriei cu autocarul, limita maxima admisa pentru bagaje este de 20 kg/persoana. Bagajul de mana poate avea maxim 5 kg. NU sunt admise ca bagaje la cala nici un fel de bauturi alcoolice sau racoritoare ambalate in calup, cutii, etc.. Agentia nu poate fi facuta raspunzatoare pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor in timpul calatoriei. Se recomanda incheierea unei asigurari speciale pentru bagaje.
Cazare
Hotelurile sunt clasificate de ministerul de resort din tara de origine. Intrucat nu exista un sistem international de clasificare, aceasta difera de la o tara la alta, functie de normele in vigoare. Descrierile sunt furnizate de partenerul extern, de hotelieri si de informatiile existente pe site-urile oficiale ale hotelurilor. Agentia nu poate fi facuta raspunzatoare pentru eventualele inadvertente. Unele servicii sau activitati din cadrul hotelurilor sau din imprejurimi pot fi disponibile numai in anumite perioade ale anului. De asemenea, unele dintre facilitatile camerelor pot fi disponibile doar in anumite perioade si/sau conditii. Servicii gratuite si cu plata – serviciile oferite gratuit de hotel, perioada si pretul serviciilor oferite contra-cost se pot modifica de-a lungul sezonului. Acest lucru este decis de conducerea hotelului si modificarile nu sunt aduse intotdeauna la cunsotinta agentiei. Aerul conditionat functioneaza de obicei dupa un orar stabilit de administratia fiecarui hotel – poate functiona non-stop sau poate fi inchis in anumite intervale orare sau temporale. Acolo unde acest lucru a fost posibil, am indicat in catalog adresa site-ului oficial al hotelului. Agentia nu poate fi facuta raspunzatoare pentru actualizarea si acuratetea informatiilor de pe aceste site-uri.
Camerele contractate de agentie sunt camere duble standard – cu doua paturi, sau cu un pat matrimonial. Marimea camerei si/sau numarul de camere cu pat matrimonial depinde de arhitectura hotelului. Camerele single sunt de regula mai mici decat cele duble. In unele cazuri, hotelul accepta folosirea camerei duble in regim de single, dar sunt si cazuri – mai ales in varf de sezon – in care nu se accepta cazarea in camere single. Camerele triple – sunt camerel duble standard in care se pune un pat suplimentar. Acest pat suplimentar poate fi un pat pliant, o canapea extensibila sau un fotoliu-pat. Unele hoteluri dispun si de un numar limitat de camere cu 3 paturi sau 1 pat matrimonial si 1 pat pentru o persoana. Studio (in regim de auto-gospodarire) – este o incapere dormitor-sufragerie-bucatarie: are doua paturi (cu posibilitate de adaugare a unui pat suplimentar), o chicineta utilata si o masa cu scaune. Apartament (in regim de auto-gospodarire) – este compus din doua camere: un dormitor si o bucatarie in care pot fi puse unul sau doua paturi suplimentare. Exista si apartamente cu 2 dormitoare si bucatarie separata. La fiecare hotel este indicata capacitatea maxima a camerei. Intr-o camera 2+1 pot fi cazati doi adulti si un copil sau 3 adulti. In camera 2+2 pot fi cazati doi adulti cu doi copii cu varsta inscrisa in limitele corespunzatoare hotelului respectiv. Multe dintre camerele 2+2 au paturi suprapuse! IMPORTANT: patul suplimentar poate diminua semnificativ spatiul din camera. Pentru orice alt tip de camera decat cel din catalog se va face o solicitare speciala, care va fi rezolvata functie de disponibilitati. Aerul conditionat poate fi gratuit in anumite perioade si contra-cost in altele. Acest lucru este de regula specificat in catalog la hotelurile in cauza. Fotografiile din catalog sunt doar exemple. Exista posibilitatea ca in realitate camerele sa arate diferit, sa aibe alte decoratiuni, avand insa toate facilitatile descrise in catalog. Reducerile pentru copii sunt valabile doar daca acestia sunt cazati in camera cu 2 adulti si numai daca au varsta intre limitele precizate in tabelul de preturi. Limita inferioara de varsta este inclusiva (copilul trebuie sa aibe varsta implinita la momentul calatoriei), iar limita superioara de varsta este exclusiva (copilul trebuie sa nu fi implinit varsta respectiva pana la momentul calatoriei). Regimul de masa pentru copiii care beneficiaza de reducere este acelasi cu al adultilor cu care impart camera.
Cazare Conform normelor internationale, cazarea incepe cel mai devreme la orele 14:00 in ziua sosirii si se incheie cel tarziu la orele 12:00 din ziua plecarii. Aceasta regula se aplica si in cazurile in care plecarea are loc seara tarziu. Fiecare hotel are afisate la receptie orele la care incepe/se termina ziua hoteliera. Camerele pot fi eliberate mai tarziu, functie de disponibilitati si numai prin achitarea unei taxe suplimentare direct la receptia hotelului. In masura posibilitatilor, accesul turistilor va fi permis in camere mai devreme de ora afisata la receptie. Uneori, pentru a veni in sprijinul turistilor, hotelierii accepta ca acestia sa isi depoziteze bagajele in camera, chiar daca aceasta nu este gata pentru cazare, urmand a fi curatata si igienizata ulterior. Turistii trebuie sa anunte agentia in cazul in care vor ajunge tazriu la cazare (dupa orele 22:00) pentru ca aceasta sa poata informa, la randul ei, hotelul. Repartizarea camerelor revine exclusiv in sarcina receptiei hotelului. Eventualele solicitari speciale se pot mentiona la incheierea contractului turistic, insa acestea nu fac obiectul contractului decat daca exista suplimente pentru tipul respectiv de camera (vedere la mare, aer conditionat, etc.). De asemenea, solicitarile pentru camere „alaturate” vor fi facute direct la receptie si rezolvate in masura disponibilitatilor. Toate problemele legate de amplasarea, aspectul camerelor sau de serviciile care tin exclusiv de hotel vor fi rezolvate la fata locului, la receptie. In cazul in care se impune, se va lua legatura cu reprezentantul local.
Masa Restaurantele din cadrul hotelurilor sunt facilitati ale acestora, nu unitati alimentare separate, si au aceeasi clasificare cu a hotelului. Mesele sunt servite in anumite intervale orare, comunicate la receptie sau afisate la intrarea in restaurant. Daca se doreste servirea micului dejun sau a cinei la pachet (in cazul parasirii hotelului dimineata devreme sau sosirii seara tarziu, in afara orelor de functionare a restaurantului) acest lucru trebuie anuntat din timp la receptie. Satisfacerea acestei solicitari tine exclusiv de conducerea hotelului si nu este raspunderea agentiei. Pentru a exprima regimul de masa oferit de hotel, au fost folosite urmatoarele abrevieri: SC – auto-gospodarire (fara masa) BB – mic dejun HB – demipensiune (mic dejun si cina) FB – pensiune completa (mic dejun, pranz si cina) AI – all inclusive (mic dejun, pranz si cina, cu bauturi locale incluse la mesele principale) Micul dejun este de regula tip bufet si contine mezeluri, branza, oua, legume, cereale, paine, produse de patiserie, unt, gem, lapte, cafea, ceai si suc. Micul dejun continental (chiar si daca este bufet) contine paine sau produse de patiserie, cafea sau ceai, unt, gem, suc. Pachetele cu demipensiune incep de regula cu cina din ziua sosirii si se termina cu micul dejun din ziua plecarii. Pachetele cu pensiune completa incep cu cina din ziua sosirii si se termina cu pranzul din ziua plecarii. . Uneori, datorita sosirii tarzii sau plecarii devreme, se poate pierde o masa. Nici un hotel nu accepta restituirea contravalorii mesei pierduta astfel. Mesele sunt de regula tip bufet (autoservire) si varietatea felurilor difera de la un hotel la altul. Bauturile nu sunt incluse in pretul pachetului de servicii (cu exceptia cazului in care acest lucru este specificat explicit). La micul dejun se ofera gratuit ceai sau cafea si suc. La cina, toate bauturile consumate (chiar si apa!) se platesc la fata locului. Pachetele cu all inclusive au incluse cele trei mese principale (mic dejun, pranz si cina) si bauturi autohtone alcoolice si racoritoare, servite la pahar. Regimul all inclusive difera de la un hotel la altul. De regula sucurile din fructe proaspete, cafeaua expresso si inghetata nu sunt incluse in pret. Programul regimului all inclusive este stabilit de fiecare hotel uin parte. Pot exista anumite ore sau anumite locuri din cadrul hotelului in care sa fie disponibil regimul all inclusive. In hoteluri este interzisa introducerea de alimente si bauturi si/sau consumul acestora in spatiile publice (receptie, piscina, bar, etc.). In cazul in care turistii nu respecta aceasta regula, pot fi obligati sa plateasca produsele aduse din afara la preturile practicate de hotel. Este permisa introducerea de alimente si bauturi in hotelurile care au camere cu chicineta si care nu ofera masa.
Transport pentru a calatori in afara tarii este nevoie de carte de identitate (pentru tarile apartinand Uniunii Europene) sau de pasaport valabil minim 6 luni de la data iesirii din tara (pentru tarile care nu apartin Uniunii Europene si pentru Marea Britanie). Minorii pot iesi din tara numai daca au carte de identitate sau pasaport. Conform legii 248/2005, modificata prin ordonanta 207/2008, exista urmatoarele prevederi pentru iesirea din tara a minorilor: „In baza articolului 2 alin. 2 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, minorii romani pot calatori in strainatate numai insotiti, cu acordul parintilor ori al reprezentantilor legali. Prin reprezentant legal se intelege persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de minor.
Politistii de frontiera permit iesirea din tara unui cetatean roman minor – numai daca este insotit de o persoana fizica majora – in urmatoarele cazuri:
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste insotit de ambii parinti; • este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste impreuna cu unul dintre parinti, numai daca parintele insotitor prezinta o declaratie a celuilalt parinte, din care rezulta acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei, statul (statele) de destinatie, precum si cu privire la perioada acesteia ori face dovada decesului celuilalt parinte; Documente doveditoare ale decesului sunt: o certificat de deces valabil si cu putere doveditoare pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii; o hotarare judecatoreasca de declarare a mortii, ramasa definitiva, daca nu a existat timpul necesar pentru eliberarea certificatului de deces; o comunicare oficiala primita prin intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate, daca nu a existat timpul necesar pentru eliberarea unor certificate de stare civila.
Nu este necesara declaratia parintelui decazut din drepturile parintesti sau declarat disparut, in conditiile legii, daca insotitorul face dovada in acest sens, cu exceptia cazului in care ambii parinti se afla in aceasta situatie, cand este obligatorie declaratia reprezentantului legal al minorului.
• este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste impreuna cu unul dintre parinti, daca parintele insotitor face dovada faptului ca minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila; • este titular al unui document de calatorie individual (pasaport sau carte de identitate) si calatoreste insotit de o alta persoana fizica majora, numai daca persoana insotitoare prezinta o declaratie a ambilor parinti sau a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat minorul (prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila), a parintelui supravietuitor ori a reprezentantului sau legal, care cuprinde: - acordul acestora cu privire la efectuarea calatoriei respective; o statul (statele de destinatie); - perioada in care urmeaza sa se desfasoare calatoria; - datele de identitate ale insotitorului respectiv; - extrasul de cazier judiciar al insotitorului; - documente din care sa rezulte calitatea de persoana desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate, in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane (poate avea calitatea de insotitor si o persoana anume desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate, in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane). Declaratia si certificatul de cazier judiciar, precum si oricare dintre documentele care au contribuit la aprecierea indeplinirii conditiilor exercitarii dreptului la libera circulatie se prezinta, in original si in fotocopie, Politiei de Frontiera din punctul de trecere a frontierei prin care se efectueaza iesirea din tara.”
In cazul transportului cu avionul reglementarile in vigoare si conditiile de calatorie sunt comunicate de catre fiecare companie aeriana. Prezentarea la aeroport se face cu minim 90 minute inaintea decolarii. Agentia de turism nu poate interveni sub nici o forma in stabilirea locurilor in avion. Compania aeriana poate modifica in orice moment orarul de zbor si/sau tipul aeronavei. Orice modificare va fi anuntata imediat tuturor turistilor de catre agentie, cu exceptia cazurilor in care aceasta survine chiar inaintea decolarii si turistii se afla deja pe aeroport – cand responsabilitatea informarii revine exclusiv companiei aeriene. Agentia asigura transferul turistilor la/de la hotel, cu mijloace de transport corespunzatoare numarului de persoane care compun grupul si destinatiei acestora. La sosire, turistii vor fi intampinati de reprezentantii locali si indrumati spre masina care le va asigura transferul. La plecare, orele la care vor fi preluati turistii de le hotel vor fi afisate la receptie cu 1 zi inaintea plecarii. In cazul curselor charter de avion nu se aplica reducerile oferite de regula de companiile aeriene – biletul are acelasi pret pentru toti pasagerii, indiferent de varsta. Exceptie fac doar copiii sub 2 ani, care platesc doar taxele de aeroport. In cazul transportului cu autocarul, turistii au obligatia de a respecta orele si locurile de intalnire comunicate, dar si intervalele de pauza de pe traseu. Locurile in autocar vor fi alocate strict in ordinea datelor la care a fost incheiat contractul. Autocarul va lasa/prelua turistii in/din fata hotelului, in masura in care acest lucru este posibil. Daca din motive obiective autocarul nu poate opri in fata hotelului, turistii vor fi lasati in/preluati din locuri bine stabilite, cat mai apropiate de hotel. Orele de plecare de la hotel vor fi comunicate de reprezentantii locali in seara zilei dinaintea plecarii. In functie de imprejurari (reparatii, devieri, blocaje, aglomerari, etc.), traseul comunicat initial poate fi modificat. Ora de sosire la destinatie este informativa, depinzand in mare masura de factori externi (drumuri aglomerate, cozi in vami, accidente, etc.). Conform reglementarilor in vigoare, autocarul trebuie sa faca o oprire tehnica de 9 ore inainte de a porni inapoi spre tara. Agentia nu poate fi facuta raspunzatoare pentru cazurile in care turistii nu au respectat orele de intalnire/plecare comunicate, nu s-au prezentat la locul de intalnire comunicat, sau nu au fost lasati sa treaca una din frontiere din vina lor. In cazul transportului individual, intreaga responsanbilitate a calatoriei revine exclusiv turistului.
Reprezentanta in tarile pentru care exista transport organizat, agentia are reprezentanta locala, asigurata de agentia partenera. Numele reprezentantilor locali, datele de contact ale lor si ale agentiei partenere vor fi comunicate fiecarui turist. Reprezentantii locali sunt vorbitori de limba romana si/sau o limba de circulatie internationala. Printre indatoririle lor se numara: - Intampinarea turistilor pe aeroport la sosire, insotirea turistilor la aeroport la plecare - Anuntarea orelor si locurilor pentru transfer - Vizitarea turistilor la hotelurile unde sunt cazati si oferirea unui minim de informatii asupra zonei, a posibilitatilor de petrecere a timpului liber, a excursiilor optionale - Sprijinirea turistilor in rezolvarea problemelor legate de conditiile de cazare si serviciile oferite Reprezentantii locali pot fi contactati la telefoanele mobile comunicate de agentie in caz de urgenta (imbolnavire, urgenta medicala, accident, pierdere de acte, etc.). Excursiile optionale sunt organizate de partenerii locali si sunt exclusiv raspunderea acestora. In catalog sunt descrise excursiile optionale pentru fiecare destinatie. Preturile acestora sunt informative. La fel, programul detaliat al excursiei poate suferi modificari. Programul si pretul exact al excursiilor optionale, dar si conditiile in care sunt organizate acestea, vor fi comunicate de reprezentantii locali cu ocazia intalnirilor organizate la hoteluri. Din acest motiv, excursiile facultative se achita doar la fata locului, la reprezentantul local. Agentia nu poate fi facuta raspunzatoare si nu i se pot cere despagubiri pentru daunele/pagubele/accidentele survenite ca urmare a participarii turistilor la excursii optionale. In tarile pentru care nu exista transport organizat, reprezentanta este asigurata de agentia partenera, care pune la dispozitia turistilor un numar de telefon, la care acestia pot apela in cazuri de urgenta. In oricare din cazuri, pentru orice problema, managerul de destiantie din agentia Mareea va sta la dispozitia turistilor 24 ore din 24, la numarul de telefon inscris pe voucherul Mareea.
Reclamatii Asa cum este prevazut si in contractul turistic, orice reclamatie trebuie facuta prompt la fata locului, pentru a putea fi solutionata. Nemultumirea fata de serviciile prestate trebuie adusa la cunostinta reprezentantului local, in scris,clar si explicit, imediat ce a fost constatata, pentru ca acesta sa aibe posibilitatea de a corecta neconcordantele intre serviciile achizitionate si cele efectiv prestate. Reprezentantul local va inainta reclamatia scrisa atat Agentiei cat si prestatorului de servicii turistice (conducerii hotelului, restaurantului).Orice reclamatie facuta dupa desfasurarea sejurului nu va fi luata in considerare.
Diverse
Apa – este recomandabil sa beti numai apa imbuteliata. Apa de la robinet poate fi folosita pentru igiena dentara, dar nu este intotdeauna recomandabila pentru baut. Seiful se poate inchiria la receptie in majoritatea hotelurilor in care nu exista in camera. Este recomabndabil sa va depozitati actele si obiectele de valoare in seif.